W naszym przedszkolu zajęcia oparte są na poznawaniu odpowiednich pór roku: inne piosenki śpiewamy latem, jesienią, zimą i wiosną. Zwykle jest to opowieść, np. o wycieczce do parku, o spotkaniu z wiewiórką, o lepieniu bałwana, czy spotkaniu z bocianem i żabą. Podczas zajęć muzycznych słuchania i śpiewania piosenek nasze dzieci doświadczają dotykiem, wzrokiem i węchem wybrane symptomy pór roku: liście, kasztany, śnieg, kwiaty, trawę itd. Piosenki są krótkie, rytmiczne. Dzieci nie tylko słuchają muzyki, ale też sami ją tworzą grając na różnych instrumentach jak tamburyny, grzechotki i bębenki w sposób głośny, cichy, szybki i wolny. W trakcie zajęć dziecko jest wdrażane do postrzegania dźwięków i kojarzenia ich z ruchem, zajęcia kształtują koordynacje ruchowo-słuchową, poczucie rytmu, świadomość muzyczną, spostrzegawczość, szybkość orientacji. Przy śpiewanych piosenkach dziecko ćwiczy motorykę małą i dużą rytmicznie maszerując nóżkami, klaszcząc rękoma, uderzając rączkami o podłogę itp. Przygotowujemy także program muzyczny na różne uroczystości, jak Dzień Wiosny, „Przyszła do nas Pani Jesień”, Dzień Mamy. Organizujemy balik karnawałowy. Muzykowanie należy do najbardziej ulubionych zajęć w naszym przedszkolu!
Opracowała: Joanna Pachutko
|
W naszej pracy z dzieckiem stosujemy elementy metody analizy behawioralnej, polegającej na zauważeniu relacji pomiędzy zachowaniem a czynnikami społecznymi. Warunkuje to zrozumienie istoty samego zachowania. Główne cele terapii behawioralnej; 1. Rozwijanie zachowań deficytowych (zachowania, których dziecko nie przejawia a powinno w danym wieku). Zadaniem terapeuty behawioralnego jest kształtowanie u dziecka jak największej liczby zachowań adaptacyjnych, które pomogą rozwinąć samodzielność i umożliwiają dziecku efektywne funkcjonowanie w środowisku. 2. Redukowanie zachowań niepożądanych. Praca nad eliminowaniem zachowań niepożądanych jest bardzo ważnym aspektem w terapii, gdyż umożliwia osiągnięcie gotowości do podjęcia nauki. 3. Generalizowanie i utrzymanie efektów w czasie. Problem przeniesienia nowo nabytych umiejętności w środowisko naturalne. Odpowiednie zachowanie jest wówczas zgeneralizowane jeśli jest trwałe i pojawia się w różnych środowiskach i w obecności różnych osób. W naszym ośrodku z dzieckiem pracuje kilku terapeutów, wówczas zadania realizowane przez dzieci są wykonywane przy innych osobach i miejscach. Ważne jest też, aby w terapii brali udział również rodzice, lub opiekunowie, którzy mogą rozszerzyć środowisko terapeutyczne na miejsca najbardziej funkcjonalne dla dziecka, czyli w domu w sklepie, na spacerze. Terapia behawioralna kieruje się też zasadami; 1. Zasada małych kroków. Każdą czynność, którą chcemy nauczyć dziecko, rozpisujemy na małe „kroki”, jasne i zrozumiałe dla dziecka. 2. Od jednego kroku do drugiego przechodzi się gdy dziecko opanuje pierwszy. 3. Zasada stopniowania trudności. Pracę rozpoczynamy od ćwiczeń łatwych i konkretnych. Następnie przechodzimy do zadań trudniejszych. 4. Zasada wzmocnienia pożądanych zachowań. Aby dziecko mogło zrozumieć, że dane zachowanie jest pożądane, musi zostać ono wzmocnione. Na początek są to wzmocnienia biologiczne; pożywienie, napoje,(rodzice muszą wyrazić zgodę) ulubione zabawki, książki. Nagrody biologiczne łączy się ze społecznymi, czyli wszelkiego rodzaju aprobaty typu; pochwały, oklaski, itp. Następnie odchodzi się od nagród biologicznych, a wprowadza się gospodarkę żetonową (żabki, słoneczka..)
Opracowała Marta Cieślukowska
Plany dnia / struktury dnia.
Dla osób z autyzmem niezaplanowany dzień bywa poważnym problemem, który może być przyczyną niepożądanych zachowań. Zbudowanie struktury dnia ułatwia ich funkcjonowanie w najbliższym otoczeniu. Pełnią istotną rolę w rozwoju samodzielności dziecka, gdyż umożliwiają uniezależnienie się od innych osób. Na początku plan jest układany przez terapeutę dla każdego dziecka osobno i jest umieszczany na ścianie w zasięgu wzroku i ręki dziecka. Nasi uczniowie mają na planach PCS, piktogramy, zdjęcia oraz konkretne przedmioty oznaczające różne aktywności, które będą wykonywane. Aktywności powinny przeplatać się z zabawami, które lubi dziecko, jak i z obowiązkami tj; nakrywanie do stołu itp. Struktury dnia są zindywidualizowane i dostosowane do potrzeb i możliwości dziecka. W naszych działaniach dążymy do tego, aby w przyszłości nasi uczniowie mogli sami zaplanować sobie dzień, a przynajmniej dokonywać wyboru aktywności. Możliwe jest też umieszczenie planu dnia w segregatorze, a dla dzieci czytających wprowadzenie napisów.
Opracowała: Marta Cieślukowska
„Muzyka - to początek i koniec wszelkiej mowy.” Ryszard Wagner
Logorytmika
Logorytmika polega na połączeniu terapii logopedycznej z rytmiką, aby oddziaływać na sferę słuchową, słuchowo-ruchową i ruchową osoby, którą się leczy bądź rehabilituje. Głównym celem jest korygowanie wad mowy i zaburzeń słuchu, a przy tym uwrażliwienie na cechy wspólne muzyki i mowy, takie jak: rytm, melodia, tempo, dynamika i barwa dźwięku. Zajęcia logorytmiczne: - rozwijają umiejętność sprawnego wykonywania makro- i mikro- ruchów, - pomagają w orientowaniu się w schemacie własnego ciała i w przestrzeni, - sprzyjają poprawie koncentracji uwagi, - stymulują myślenie i mowę, - sprzyjają rozwojowi sprawności aparatu mowy, - rozwijają zdolność rozpoznawania i różnicowania dźwięków z efektami akustycznymi, - uczą zdyscyplinowania i umiejętności pracy w grupie. Podstawową działalnością na zajęciach jest zabawa. Wtedy, w sposób naturalny, dzieci uczą się i rozwijają. Zajęcia logorytmiczne mają formę pracy zarówno zbiorowej, jak i indywidualnej, w zależności od potrzeb. Zwracamy uwagę na możliwości i zainteresowania każdego dziecka. Rodzaje ćwiczeń, które zawsze występują na zajęciach logorytmicznych: - ćwiczenia oddechowe, - ćwiczenia głosowe (wywoływanie, doskonalenie i utrwalanie głosek), - ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne, - ćwiczenia usprawniające dużą i małą motorykę, - ćwiczenia słuchowe, - ćwiczenia koordynacji wzrokowo - ruchowej, - śpiew i ruch przy muzyce, - odtwarzanie i tworzenie muzyki, - gra na instrumentach perkusyjnych. Zajęcia logorytmiczne prowadzone są w grupie przedszkolnej dzieci z Zespołem Downa od trzech lat, raz w tygodniu. Kilkuletnie doświadczenie mówi nam, że wzajemne wzmacnianie doświadczeń muzyczno - rytmicznych z językowymi, czyli integracja tych dwóch elementów, rozwija analizator słuchowy i utrwala prawidłowe wzorce artykulacyjne, co w efekcie stymuluje rozwój werbalny dzieci.
Opracowały: Marzena Achramowicz Ewa Bagan
Arteterapia, czyli terapia przez sztukę daje naszym dzieciom możliwość wyrażania siebie i spotkania z drugą osobą poprzez dotyk, ruch, taniec. Zajęcia wzmacniają wiarę we własne siły, kształtują wrażliwość dziecka oraz umiejętność wyrażania uczuć i ekspresji. Arteterapia pełni trzy podstawowe funkcje: • rekreacyjna – to tworzenie odpowiednich warunków wypoczynku w celu nabrania sił do przezwyciężenia problemów • edukacyjna – dostarczanie wiadomości niezbędnych do reinterpretacji sensu i celu życia • korekcyjna – przekształcanie szkodliwych mechanizmów w wartościowe TEMATYKA ZAJĘĆ oparta jest na działaniach w zakresie świata barw (mandale, barwy podstawowe , pochodne , zimne, ciepłe), finger painting (malowanie palcami), prace na papierze (rysowanie według szablonu, planowanie płaszczyzny, łączenie różnych materiałów), prace z masy solnej, prace z surowców ekologicznych, origamii (sztuka składania papieru), collage (łączenie materiałów na płaszczyźnie,w motywach roślinnych, postać ludzka, pejzaż, proste formy). W pracy z naszymi dziećmi w przedszkolu, wszystkie te aspekty arteterapii mają ogromne znaczenie. Nie sposób niedoceniać też jej walorów relaksacyjnych, odprężających i stymulujących, które rozbudzają korzystne emocje i pozytywnie wpływają na samopoczucie.
Opracowała: Joanna Pachutko
|
|