Metody komunikacji wspomaganej i alternatywnej
W naszych grupach przedszkolnych dzieci z zaburzeniami w zakresie komunikacji swoich potrzeb mogą korzystać z różnego rodzaju sposobów metod komunikacji alternatywnej i wspomaganej.
W zależności od indywidualnych potrzeb poszczególnych dzieci są do dyspozycji:
- Piktogramy – szwedzki system obrazkowy (biała figura na czarnym tle. Każdy piktogram zawiera słowny jednowyrazowy opis).
o PCS /Picture Communication Symbols/ - system kanadyjskich, kolorowych znaków graficznych z opatrzonym odpowiednim podpisem.
o Gesty i obrazki Makaton, których można uczyć się i stosować w połączeniu z innymi alternatywnymi metodami komunikacji (obrazkami, piktogramami, PCS –ami).
Dzieci mające trudności z odczytywaniem graficznych znaków komunikacyjnych komunikują się z nami na poziomie przedmiotów konkretnych bądź zdjęć.
Proponowane przez nas formy komunikacji alternatywnej i wspomaganej:
o nie ograniczają dziecka
o nie blokują jego ekspresji słownej
o stosując odpowiednią metodę, zawsze nauczyciel nazywa co oznacza dany znak graficzny/ obrazek i w miarę możliwości indywidualnych wymaga tego od użytkownika danego sposobu komunikacji
o wzbogacają dziecka słownik bierny i czynny
o zwiększają motywację dziecka i chęć do komunikacji, wyrażania swoich uczuć, potrzeb, myśli, zadawania pytań.
Opracowała: Agnieszka Sienkiewicz