Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy nr 1

SUWAŁKI UL. PRZYTOROWA 8

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Email Drukuj PDF


Metody komunikacji wspomaganej i alternatywnej

W naszych grupach przedszkolnych dzieci z zaburzeniami w zakresie komunikacji swoich potrzeb mogą korzystać z różnego rodzaju sposobów metod komunikacji alternatywnej i wspomaganej.

W zależności od indywidualnych potrzeb poszczególnych dzieci są do dyspozycji:

  •  Piktogramy – szwedzki system obrazkowy (biała figura na czarnym tle. Każdy piktogram zawiera słowny jednowyrazowy opis).

o PCS  /Picture Communication Symbols/ - system kanadyjskich, kolorowych znaków graficznych z opatrzonym odpowiednim podpisem.

o Gesty i obrazki Makaton, których można uczyć się i stosować w połączeniu z innymi alternatywnymi metodami komunikacji (obrazkami, piktogramami, PCS –ami).

Dzieci mające trudności z odczytywaniem graficznych znaków komunikacyjnych komunikują się z nami na poziomie przedmiotów konkretnych bądź zdjęć.

Proponowane przez nas formy komunikacji alternatywnej i wspomaganej:

o nie ograniczają dziecka

o nie blokują jego ekspresji słownej

o stosując odpowiednią metodę, zawsze nauczyciel nazywa co oznacza dany znak graficzny/ obrazek i w miarę możliwości indywidualnych wymaga tego od użytkownika danego sposobu komunikacji

o wzbogacają dziecka słownik bierny i czynny

o zwiększają motywację dziecka i chęć do komunikacji, wyrażania swoich uczuć, potrzeb, myśli, zadawania pytań.

 

Opracowała: Agnieszka Sienkiewicz