Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy nr 1

SUWAŁKI UL. PRZYTOROWA 8

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki

Metoda PECS

Email Drukuj PDF

Metoda (Picture Exchange Communication System) komunikacji alternatywnej i wspomagającej mowę, została opracowana przez Lori Frost i Andrew Bondy.

Założeniem metody jest komunikacja funkcjonalna na wszystkich płaszczyznach życia osoby mającej problem ze skutecznym porozumiewaniem się. Metoda PECS kierowana jest do osób ze spektrum autyzmu oraz z innymi zaburzeniami rozwoju.

W metodzie PECS opracowano 6 faz, w których rozpoczyna się nauczenie osoby od podawania obrazka  przedstawiającego pożądaną rzecz „partnerowi komunikacyjnemu”, który traktuje to jako prośbę i podaje upragniony przedmiot (zabawkę, jedzenie…).PECS umożliwia skuteczną wymianę informacji od spontanicznego wyrażania próśb aż do rozwijania umiejętności budowania zdań.

Cały system opiera się na podawaniu, różnicowaniu obrazków, a docelowo na budowaniu pełnych zdań, zadawaniu pytań oraz komentowaniu sytuacji. W procesie tym stosujemy podpowiedzi (fizyczne) oraz strategie wzmocnienia poprzez dawanie upragnionych rzeczy, co w rezultacie prowadzi do niezależnego porozumiewania się. W metodzie tej nie używamy podpowiedzi słownych i dzięki temu nasi uczniowie unikają uzależnienia się od nich w procesie uczenia.

Nasi nauczyciele przeszli gruntowne szkolenie składające się z II stopni metody PECS. Poznali kluczowe komponenty do stworzenia i zaprojektowania skutecznego środowiska edukacyjnego oraz jak wprowadzić wszystkie sześć faz PECS przy wykorzystaniu behawioralnej orientacji analitycznej.              

            Metodę PECS stosujemy w naszej placówce od maja 2012 r. w związku z tym obserwujemy też efekty wdrażania tej metody.

Marta Cieślukowska