Innowacja pedagogiczna "Tablice interaktywne" 3.11.2017

Drukuj

Innowacja pedagogiczna pt. Tablice interaktywne. Wykorzystanie programu Boardmaker & Speaking Dynamically Pro

dla dzieci z Przedszkola nr 9

 przy SOSW nr 1 w Suwałkach

 

Główną ideą innowacji pt. Tablice interaktywne. Wykorzystanie programu Boardmaker & Speaking Dynamically Pro jest podnoszenie kompetencji komunikacyjnych i językowych dzieci niepełnosprawnych z Przedszkola nr 9 przy SOSW nr 1 w Suwałkach poprzez wprowadzenie pomocy komunikacyjnych wyższej technologii, jaką jest tablica interaktywna na bazie programu Boardmaker & Speaking Dynamically Pro na zajęciach edukacyjnych.

Jedną z podstawowych funkcji programu Boardmaker & Speaking Dynamically Pro, który wspiera komunikację alternatywną to możliwość tworzenia interaktywnych plansz komunikacyjnych. Aplikacja Boardmaker & Speaking Dynamically Pro współpracuje z syntezatorem mowy, dzięki czemu komunikaty mogą być odczytywane głosowo.

Dzieci uczęszczające do Przedszkola nr 9 oprócz zaburzeń w rozwoju intelektualnym, motorycznym i społeczno-emocjonalnym mają olbrzymie problemy z porozumiewaniem się. Specjalne oprogramowanie zainstalowane na komputerze z możliwością przeprowadzenia zajęć na tablicy interaktywnej gwarantuje osobie niemówiącej zastępcze narzędzie porozumiewania się. Tworzy ponadto możliwość lepszego rozumienia mowy i jej nadania.

Innowacyjność pozwala dzieciom niepełnosprawnym na głośne wyrażanie swoich emocji, potrzeb, opinii, poglądów oraz dyskusje na dowolne tematy. Nauczyciel ma możliwość tworzenia sytuacji edukacyjnych, zadaniowych wspomagających naukę rozróżniania i nazywania przedmiotów, kształtów, kolorów, odgłosów itp. Przewidywane efekty to rozwijanie umiejętności porozumiewania się z otoczeniem w najpełniejszy sposób –werbalnie i pozawerbalnie w zależności od indywidualnych możliwości dzieci, budzenie ciekawości poznawczej, rozwijanie słownictwa o nowe kategorie tematyczne, rozwijanie zainteresowań, możliwość wypowiadania się na forum grupy poprzez komunikację wspomagającą, rozwijanie umiejętności udzielania odpowiedzi na pytania różnego typu.

Wdrożenie innowacji nie wymaga dodatkowych nakładów finansowych oraz żadnych zmian przestrzenno-organizacyjnych. Polega jedynie na użytkowaniu w trakcie zajęć sali, w której znajduje się tablica interaktywna, laptop i specjalny program.

Stosowanie metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej AAC- pomocy wyższej technologii- tablic dynamicznych w pracy dydaktyczno-wychowawczej u dzieci w Przedszkolu nr 9 w Suwałkach daje olbrzymie rezultaty widoczne w postępach wychowanków. Dzieci z zaburzeniami mowy, mające problemy
w porozumiewaniu się osiągają kompetencje komunikacyjne i językowe w różny indywidualny sposób, dlatego realizowana innowacja pedagogiczna daje możliwość dostosowania treści do potrzeb rozwojowych wychowanków.

Joanna Pachutko