Innowacyjny Program rozwijania samodzielności uczniów klas 4 – 6
we współpracy z rodzicami:
Pomóż mi samemu to zrobić
W drugim semestrze roku szkolnego 2016/2017 realizowaliśmy w klasach 4 - 6 innowację pedagogiczną - Program rozwijania samodzielności uczniów klas 4 – 6 we współpracy z rodzicami: Pomóż mi samemu to zrobić. Innowacją objęci zostali uczniowie klas: 4a, 5a, 5b i 6b Szkoły Podstawowej Nr 1 od 16 lutego do 23 czerwca 2017 r. Celem programu było rozwijanie samodzielności uczniów na miarę ich możliwości w ścisłej współpracy z ich rodzicami/opiekunami. Program zawierał szeroki zestaw zadań z zakresu samodzielności, które były realizowane zarówno w szkole jak i w domu (m.in.: załatwianie drobnych spraw na terenie szkoły, samoobsługa, czynności związane z przygotowywaniem i spożywaniem posiłków, ubieranie i rozbieranie się, dbanie o porządek i wygląd, higiena, obowiązki domowe, korzystanie z biblioteki szkolnej) oraz w szerszym otoczeniu społecznym (m.in.: wyjścia do kina, muzeum, sklepu, SOKu, restauracji, kawiarni, WORDu, na bazar). Poszerzono treści programowe w zakresie rozwijania samodzielności uczniów, zwłaszcza dotyczących środowiska zewnętrznego.
Poprzez czynny udział w programie wszyscy uczniowie klas 4 – 6 w pełniejszy sposób doświadczali życia społecznego. Mieli wpływ na siebie i najbliższe otoczenie. Nawiązano ścisłą współpracę z rodzicami, którzy zostali wdrożeni do działań w domu, zmierzających do rozbudzenia w dzieciach chęci podejmowania samodzielnych aktywności. Ich zadaniem było pomagać dziecku, a nie wyręczać. Przy realizacji programu wykorzystywano alternatywne i wspomagające metody komunikacji w stosunku do uczniów ze specyficznymi trudnościami w komunikowaniu się, korzystano z technologii informatycznej (komputer, tablica multimedialna, telefon). Na zakończenie programu dzieci otrzymali pamiątkowe dyplomy, a rodzice podziękowania.
Efekty - korzyści wdrożenia innowacji pedagogicznej:
- Rozwinięcie samodzielności uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w różnych aspektach życia na miarę ich możliwości psychofizycznych
- Udoskonalenie umiejętności komunikacyjnych i społecznych
- Zwiększenie poczucia sprawczości i samooceny uczniów
- Zwiększenie świadomości rodziców/opiekunów dotyczącej samodzielności ich dzieci
- Włączenie rodziców do pomocy w rozwijaniu umiejętności potrzebnych w codziennym funkcjonowaniu ich dzieci w szkole, w domu i w szerszym otoczeniu