Drukuj

 

W naszej pracy z dzieckiem stosujemy elementy metody analizy behawioralnej, polegającej na zauważeniu relacji pomiędzy zachowaniem a czynnikami społecznymi. Warunkuje to zrozumienie istoty samego zachowania.
Główne cele terapii behawioralnej;
1.    Rozwijanie zachowań deficytowych (zachowania, których dziecko nie przejawia a powinno w danym wieku). Zadaniem terapeuty behawioralnego jest kształtowanie u dziecka jak największej liczby zachowań adaptacyjnych, które pomogą rozwinąć samodzielność i umożliwiają dziecku efektywne funkcjonowanie w środowisku.
2.    Redukowanie zachowań niepożądanych. Praca nad eliminowaniem zachowań niepożądanych jest bardzo ważnym aspektem w terapii, gdyż umożliwia osiągnięcie gotowości do podjęcia nauki.
3.    Generalizowanie i utrzymanie efektów w czasie. Problem przeniesienia nowo nabytych umiejętności w środowisko naturalne. Odpowiednie zachowanie jest wówczas zgeneralizowane jeśli jest trwałe i pojawia się w różnych środowiskach i w obecności różnych osób. W naszym ośrodku z dzieckiem pracuje kilku terapeutów, wówczas zadania realizowane przez dzieci są wykonywane przy innych osobach i miejscach. Ważne jest też, aby w terapii brali udział również rodzice, lub opiekunowie, którzy mogą rozszerzyć środowisko terapeutyczne na miejsca najbardziej funkcjonalne dla dziecka, czyli w domu w sklepie, na spacerze.
Terapia behawioralna kieruje się też zasadami;
1.    Zasada małych kroków. Każdą czynność, którą chcemy nauczyć dziecko, rozpisujemy na małe „kroki”, jasne i zrozumiałe dla dziecka.
2.     Od jednego kroku do drugiego przechodzi się gdy dziecko opanuje pierwszy.
3.    Zasada stopniowania trudności. Pracę rozpoczynamy od ćwiczeń łatwych
i konkretnych. Następnie przechodzimy do zadań trudniejszych.
4.    Zasada wzmocnienia pożądanych zachowań. Aby dziecko mogło zrozumieć, że dane zachowanie jest pożądane, musi zostać ono wzmocnione. Na początek są to wzmocnienia biologiczne; pożywienie, napoje,(rodzice muszą wyrazić zgodę) ulubione zabawki, książki. Nagrody biologiczne łączy się ze społecznymi, czyli wszelkiego rodzaju aprobaty typu; pochwały, oklaski, itp. Następnie odchodzi się od nagród biologicznych, a wprowadza się gospodarkę żetonową (żabki, słoneczka..)

Opracowała Marta Cieślukowska