Drukuj



Plany dnia / struktury dnia.

Dla osób z autyzmem niezaplanowany dzień bywa poważnym problemem, który może być przyczyną niepożądanych zachowań. Zbudowanie struktury dnia ułatwia ich funkcjonowanie w najbliższym otoczeniu. Pełnią istotną rolę w rozwoju samodzielności dziecka, gdyż umożliwiają uniezależnienie się od innych osób.
Na początku plan jest układany przez terapeutę dla każdego dziecka osobno i jest umieszczany na ścianie w zasięgu wzroku i ręki dziecka. Nasi uczniowie mają na planach  PCS, piktogramy, zdjęcia oraz konkretne przedmioty oznaczające różne aktywności, które będą wykonywane. Aktywności powinny przeplatać się
z zabawami, które lubi dziecko, jak i z obowiązkami tj; nakrywanie do stołu itp. Struktury dnia są zindywidualizowane i dostosowane do potrzeb i możliwości dziecka. W naszych działaniach dążymy do tego, aby w przyszłości nasi uczniowie mogli sami zaplanować sobie dzień, a przynajmniej dokonywać wyboru aktywności. Możliwe jest też umieszczenie planu dnia w segregatorze, a dla dzieci czytających wprowadzenie napisów.

Opracowała: Marta Cieślukowska